Megosztás:

Lebukott a Ferrari? Így trükközhetnek Vettelék!

A riválisok nemrég alaposan feltérképezhették a Ferrari autóit.
A riválisok nemrég alaposan feltérképezhették a Ferrari autóit. © Autodromo Nazionale di Monza

Alaposan megvizsgálhatták a Ferrari Forma-1-es autóját a rivális csapatok a maláj, valamint a japán verseny rajtja előtt – és néhány érdekességre is fény derült az olasz istálló technikai gondjai miatt.

Szepangban Kimi Räikkönen, Szuzukában pedig Sebastian Vettel versenyautójáról kellett leszedniük a szerelőknek a motorborítást közvetlenül a rajt előtt, hogy orvosoljanak egy felmerült problémát.

A Ferrari helyzetét persze igyekeztek kihasználni a riválisok – voltak, akik megfigyelőket küldtek az olaszok autói köré. A maranellói gárda szerelői hiába igyekezték takarni a „meztelen” autókat, azokról jó néhány nagyfelbontású fotó is készült.

Az Auto Motor und Sport című német szaklap jelentése szerint ezeket a fotókat aztán alaposan tanulmányozták a riválisok, és néhány furcsaságot is felfedeztek rajtuk.

Az idei évben az egyik legfőbb beszédtéma az F1-es bokszutcában az olajégetés – úgy tudni, hiába a szigorú szabályok, ezen a téren a Mercedes és a Ferrari igencsak ellépett a riválisoktól, a Renault-tól és a Hondától.

Azok után pedig, hogy a Ferrari nemrég a rajtrácson volt kénytelen közszemlére tenni fedetlen versenyautóit, újra előkerült az olajégetés témája F1-es berkekben.

2

Az Auto Motor und Sport cikkében arról ír, a fotók alapján Ferrari három eltérő olajtartályt használ autójában – ezekben pedig különböző összetételű olajat tárolnak, melyeket kedvük szerint vegyíthetnek.

A német lap szerint az időmérő edzéseken a Ferrari egy rendkívül alacsony viszkozitású olajat használ, mellyel növelni tudják a V6-os erőforrás teljesítményét. A versenyre természetesen változtatnak a vegyületen – leginkább azért, hogy óvják a motort.

A különféle olajkeverékek használatát a szabályok ugyan nem tiltják, ám a versenyek után a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) mintát vesz az autókból, és ezeket összevetik a versenyek előtt vett mintával. Ha tehát a Ferrari vegyíti a keverékeket a verseny során, akkor problémái támadhatnak a futam utáni ellenőrzések során.

Az Auto Motor und Sport szerint itt jön a másik trükk: ahhoz ugyanis, hogy a Ferrari ne bukjon le a technikai ellenőrzések során, a verseny végéig valahogy le kell engedniük az olajat. Itt jöhet képbe a Ferrarik kormányán található OVR felirató gomb, melynek használatáról Sebastian Vettel a monzai verseny során háromszor is érdeklődött, habár nem volt olyan pozícióban a versenypályán, hogy például extra lóerőkre lett volna szüksége. Egyelőre tehát rejtély, hogy pontosan mire is szolgál ez a kapcsoló a kormányon.

A német lap cikkében leírja, Monzában az FIA részéről elhangzott egy „utolsó figyelmeztetés”, mint ahogy azt is, hogy „a Mercedes-Benznél sem angyalok dolgoznak”. Az olajégetés tehát továbbra is rendkívül komoly szerepet játszik a csapatok közti versengésben.

1

Nem véletlen, hogy Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke ismét felszólalt ellene – felháborodása érthető, hiszen motorpartnerük, a Renault közel sem használja olyan hatékonyan ezt a trükköt, mint a riválisok.

„4 kg olajat elégetni egy versenyen... majdhogynem dízelmotorról beszélünk!” – fakadt ki a szakember. „És ez szembe megy az egész környezetbarát hibrid-formulával.”

„Azt gondolom, jobban kellene kezelni ezt, és el kellene oszlatni a kételyeket.”

A McLaren versenyigazgatója, Eric Boullier nem érti, az FIA miért nem lép fel határozottabban a kérdésben.

„Tudom, hogy az FIA és Charlie [Whiting] nagyon keményen dolgoznak a kiskapu bezárásán, mert nincs egy világos definíció az olajégetésre vonatkozóan a szabálykönyvben. De nem tudom, hogy ez elég lesz-e” – fogalmazott a szakember.

Az Auto Motor und Sport szerint egyébként a Ferrari egy másik ok miatt is gyanús lett a riválisoknak. A Forma-1-es csapatok körében bevett szokás, hogy a versenyek közbeni rádióforgalmazást minden alkalommal leírják, és egyes istállóknak feltűnt, hogy a Ferrarinál több alkalommal is arra utasítják a versenyzőket a futamok leintése után, hogy „biztosítsd a pilótafülkét!”.

Az összeesküvés-elméletek szerint nem kizárt, hogy a kuplung fogáspontjának jelölését kell eltávolítaniuk a versenyzőknek, hiszen a szabályok szerint tilos bármilyen módon segíteni a versenyzőket a rajtoknál.

MEGOSZTÁS:

Ezt olvastad már?

Habár 59 pontos hátrányban van világbajnoki riválisával, Lewis Hamiltonnal szemben, Sebastian...

Hozzászólások

( komment)